Podsumowanie innowacji pedagogicznej „Czas na relaks”

Innowacja pedagogiczna „Czas na relaks” powstała na potrzeby zajęć wspomagających rozwój umiejętności społeczno-emocjonalnych aby pomóc dzieciom we właściwym funkcjonowaniu w sytuacji przedszkolnej oraz poprawie ich relacji z rówieśnikami. Koordynatorem innowacji była Pani B. Rojek. Program realizowany był od października 2023r. do czerwca 2024r. podczas zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne  raz w tygodniu. W innowacji uczestniczyło czworo dzieci  z grupy IV posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz pięcioro dzieci z grupy III posiadających orzeczenia   o potrzebie kształcenia specjalnego. Zajęcia opierały się na terapii grupowej  i miały one na celu lepsze poznanie się dzieci, ustalenie norm grupowych, reguł i rytuałów, budowanie atmosfery poczucia bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania. Wszystkie poczynione działania oraz zastosowane metody aktywnej pracy dziecka, m.in. “burza mózgów”, drama, pantomima, gry i zabawy ruchowe, ćwiczenia i techniki wyobrażeniowe, oraz elementy zajęć plastycznych wspomogły  rozwój umiejętności społecznych dzieci. Zajęciom towarzyszyła także muzyka i bajki relaksacyjne, które wzbogaciły ich wyobraźnię oraz ich kreatywne myślenie. Na zajęciach dzieci nabywały umiejętność rozpoznawania, nazywania i wyrażania  swoich  uczuć, a także szanowania emocji innych osób. Zajęcia pozytywnie wpłynęły na ich samoocenę, komunikację, współpracę, asertywność, empatię i radzenie sobie ze stresem.