Ciekawe dlaczego…?

„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż – a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!
Konfucjusz

Pod takim hasłem dzieci z grupy III prowadziły zabawy badawcze. Podczas zabawy z balonem obserwowały co się stanie po nadmuchaniu balonu i wypuszczeniu go z rąk oraz co się dzieje gdy wylot nadmuchanego balonu skieruje się na paski bibuły. Obserwacja skończyła się wysunięciem wniosków:

  • w balonie jest powietrze,
  • z wypuszczonego balonu wyleciało powietrze i balon spadł,
  • powietrze porusza lekkie przedmioty i jest jak wiatr,
  • powietrze nie ma zapachu,
  • powietrza nie można zobaczyć, jest niewidzialne.

Pięciolatki próbowały dowiedzieć się co pływa a co tonie. Do miski z wodą wrzucały różne przedmioty. Obserwowały i omawiały co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając wnioski.
Po wykonaniu doświadczenia, dzieci wiedzą, że przedmioty pływają dlatego, że wykonane są z lekkich materiałów, a zatoną przedmioty z metalu: spinacz, klucze, łyżka. Wielkość przedmiotu nie ma wpływu na to, czy pływa, czy tonie; duże kawałki z lekkiego materiału będą pływać, małe np. spinacz utonie.
Następne doświadczenie też było ciekawe. Dzieci sprawdzały, co najszybciej, a co najwolniej opada na podłogę, który przedmiot jest lżejszy, a który cięższy – np.: balon czy szyszka? Żeby lot był dłuższy, przedszkolaki stawały na krzesełku. Przypuszczenia również i tym razem się potwierdziły – najwolniej opada kartka papieru!

Realizacja Rocznego Planu Pracy Przedszkola
„Odkrywamy świat przyrody i  matematyki”

Zabawy badawcze (1) Zabawy badawcze (2) Zabawy badawcze (3)