„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż – a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!
Konfucjusz
Pod takim hasłem dzieci z grupy III prowadziły zabawy badawcze. Podczas zabawy z balonem obserwowały co się stanie po nadmuchaniu balonu i wypuszczeniu go z rąk oraz co się dzieje gdy wylot nadmuchanego balonu skieruje się na paski bibuły. Obserwacja skończyła się wysunięciem wniosków:
- w balonie jest powietrze,
- z wypuszczonego balonu wyleciało powietrze i balon spadł,
- powietrze porusza lekkie przedmioty i jest jak wiatr,
- powietrze nie ma zapachu,
- powietrza nie można zobaczyć, jest niewidzialne.
Pięciolatki próbowały dowiedzieć się co pływa a co tonie. Do miski z wodą wrzucały różne przedmioty. Obserwowały i omawiały co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając wnioski.
Po wykonaniu doświadczenia, dzieci wiedzą, że przedmioty pływają dlatego, że wykonane są z lekkich materiałów, a zatoną przedmioty z metalu: spinacz, klucze, łyżka. Wielkość przedmiotu nie ma wpływu na to, czy pływa, czy tonie; duże kawałki z lekkiego materiału będą pływać, małe np. spinacz utonie.
Następne doświadczenie też było ciekawe. Dzieci sprawdzały, co najszybciej, a co najwolniej opada na podłogę, który przedmiot jest lżejszy, a który cięższy – np.: balon czy szyszka? Żeby lot był dłuższy, przedszkolaki stawały na krzesełku. Przypuszczenia również i tym razem się potwierdziły – najwolniej opada kartka papieru!
Realizacja Rocznego Planu Pracy Przedszkola
„Odkrywamy świat przyrody i matematyki”